2014 – 26 Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce Chicago 7-26 listopada.

26. Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce (26 Polish Film Festival in America – PFFA) odbył się w Chicagow dniach 7-23 listopada 2014 roku. Program imprezy obejmował ponad 80 filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. Stałe projekcje festiwalowe odbyły się w trzech głównych ośrodkach kinowych w metropolii chicagowskiej (Muvico Rosemont 18, Facets Cinematheque, Gallery Theatre), natomiast dodatkowe pokazy dla młodzieży miały miejsce na uczelniach stanów środkowego zachodu: Illinois, Michigan i Wisconsin (Northeastern Illinois University, Northwestern University, Columbia College Chicago, Loyola University, Dominican University, Oakton College, University of Chicago, University of Illinois at Chicago, University of Wisconsin). Program edukacyjny przygotowano wspolnie z organizacja The Achievers. W imprezie wzięło również udział grono wykładowców akademickich specjalizujących się w dziedzinie kultury i kina Europy Środkowo-Wschodniej. Zorganizowano dla nich specjalna sesje poświęconą możliwościom tworzenia kolekcji bibliotecznych filmu polskiego (festiwal od lat opiekuje się stale kilkoma kolekcjami, m.in. na Uniwersytecie Harwardzkim). Festiwal przekazał kolekcje ponad stu płyt DVD z polskimi filmami Uniwersytetowi Loyola w Chicago.
Symbolicznym akcentem uhonorowano pamięć zmarłej polskiej aktorki Anny Przybylskiej, przedstawiając jej debiut oraz ostatni film kinowy. We współpracy z Filmoteką Narodową pokazano nową cyfrową wersję filmu Jerzego Hoffmana „Potop Redivivus”. Zorganizowano specjalne pokazy „Idy” w rez. Pawla Pawlikowskiego oraz „Powstania Warszawskiego” w reż. Jana Komasy dla członków Amerykańskiej Akademii Filmowej, połączone z okolicznościowym koktajlem.
Oficjalnymi sponsorami 26 edycji PFFA były:
Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP, Konsulat Generalny RP w Chicago,  Country Financial Insurance, Star-Tech Glass Inc., Lexus i Society for Arts.

Nagrody 26 PFFA

Nagrodę SKRZYDEŁ otrzymał Peter Fudakowski – reżyser, producent, scenarzysta

Nagrodę ZŁOTYCH ZĘBÓW KAMERY dla najbardziej interesującego filmu fabularnego otrzymał film „Bogowie” w reż. Łukasza Palkowskiego.

Nagrodę ZŁOTYCH ZĘBÓW KAMERY w kategorii filmów dokumentalnych   otrzymał film „Powstanie Warszawskie” w rez. Jana Komasy.

Nagrodę  ZŁOTEJ CIUPAGI 2014  otrzymał Ron Henderson   za wybitny wkład w promocję polskiego kina w Stanach Zjednoczonych Wysoce ceniony przez środowisko filmowe w Stanach Zjednoczonych. Jego działania odznacza głęboka wiedza filmowa, dzięki której udało mu się przedstawić dzieła wielu utalentowanych filmowców polskich.

Nagrodę SPECJALNĄ Jury za film dokumentalny o najciekawszej tematyce otrzymał  film „Sen o Warszawie” w rez. Krzysztof Magowskiego.

Nagrodę SPECJALNĄ Jury dla film fabularny za najlepszy scenariusz otrzymał „Jack Strong” w reż. Władysława Pasikowskiego.

Nagrodę publiczności STAR-TECH GLASS za najpopularniejszy film otrzymały ex-aequo:
„Bogowie” w reż. Łukasza Palkowskiego oraz oraz „Miasto 44” w rez. Jana Komasy.

Nagrodę CHICAGOWSKICH KRYTYKÓW FILMOWYCH otrzymał film „Serce, Serduszko w reż. Jana Jakuba Kolskiego

Nagrodę w kategorii NAJLEPSZA KOMEDIA otrzymał „Obywatel” w reż. Jerzego Sthura

Nagroda PREZESA PFFA  za wybitne wartości ludzkie otrzymały ex aequo:
„Endriu (Andrew)” – reż.  Tomasz Blachnicki & Robert N. Wachowiak
„Niegdys moja matka” –  reż. Zfia Turkiewicz

Nagroda za HUMANITARNE WARTTOŚCI  otrzymały ex-aequo:
„Wszystko jest możliwe” – reż. Julia Duda
„Werka” – reż. Paweł Łoziński

Nagroda za NAJCIEKAWSZE DEBIUTY   nowych artystów filmowych otrzymali ex aequo:
– w kategorii filmów fabularnych:
Agnieszka Woszczyńska (Fragmenty). Wyprodukowany przez PWSFTviT w Łodzi
Andrzej Cichocki w cieniu lasu (Las Cieni). Wyprodukowany przez Uniwersytet Śląski

w kategorii filmu dokumentalnego:
Jan A. Matuszyński (Do głębokiej miłości)
Marta Lachacz. Wyprodukowany przez HBO Polska, Otter Filmu

w kategorii animacji:
Wojciech Sobczyk   (Lato 2014)

Organizatorzy:
– The Society for Arts – Towarzystwo Sztuki w Chicago
– Fundacja Ochrony i Promocji Dóbr Kultury NIKE
Wsparcie finansowe:  Polski Instytut Sztuki Filmowej